Læringsplaner
Læringsplaner er individuelle. De er rettet mod den enkelte praktikant og skal tilpasses den enkelte praktikant læringsmål og opgaver under praktikken. Den tager afsæt i praktikstedets generelle uddannelsesplan. Læs mere om uddannelsesplaner nedenfor.
Individuel læringsplan. = Blanket til at udfylde den individuelle læringsplan, som gerne skal vurderes og opdateres ca. hver tredje måned. Den skal til
Eksempler på læringsplaner (der nogle steder er benævnt individuel uddannelsesplan):
Weekendavisen
Radio24syv
Radio24syv
Få mere inspiration på Lene Rimestad og Gitte Gravengaards websitet om praktik: praktikvejleder.dk
GENEREL UDDANNELSESPLAN
Planen bør som minimum rumme følgende punkter:
- Overordnet målsætning: Hvad vil vi lære praktikanterne på denne arbejdsplads?
- Praktiktidens tilrettelæggelse: Hvilke genrer, redaktioner, formater, emneområder osv. er der mulighed for at stifte bekendtskab med på praktikstedet? Hvis der findes en fast rutine, rotation eller lignende beskrives den.
- Introduktion af nye praktikanter: Hvordan foregår dette? Hvem har ansvaret?
- Vejledningen af praktikanterne: Hvordan er rollerne fordelt på praktikstedet? Hvad er praktikantvejlederens ansvar (typisk den overordnede, generelle vejledning, afholdelse af praktikantmøder)?
- Hvad er den daglige vejleders ansvar (typisk redaktionsleder/redaktions-sekretær, som giver daglig coaching og feedback)?
- Hvordan er praksis for praktikantmøderne, som skal afholdes mindst hver anden måned?
Særlige lokale forhold, som er specifikt for denne virksomhed/medietype.
Uddannelsesplanen bruges som ramme for den individuelle læringsplan for hver praktikant.
Den generelle uddannelsesplan bør indgå i den samlede præsentation af praktikstedet.
– lægges i et link på Praktikmatch.mediepraktik.dk